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Jeanne Graff

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En continuation du travail autour de la scène artistique underground avec Semiotext(e) et 186fKepler, les étudiants sont invités à penser et travailler sur le travail collectif et la notion d’auteur à travers une exposition avec Bernadette Corporation, qui publie la nouvelle Reena Spaulings en 2004. Pendant le Labzone, nous étudierons le roman écrit collectivement, le magazine « Made in USA » et les films de BC en vue de présenter une exposition à « Live in Your HEAD ». Au deuxième semestre, l’artiste invité est Julien Ceccaldi.

Set in post-9/11 New York City, Reena Spaulings was written by a large collective of writers and artists that bills itself as The Bernadette Corporation. Like most contemporary fiction, Reena Spaulings is about a female twenty-something. Reena is discovered while working as a museum guard and becomes a rich international supermodel. Meanwhile, a bout of terrible weather seizes New York, leaving in its wake a strange form of civil disobedience that stirs its citizens to mount a musical song-and-dance riot called “Battle on Broadway.” Fashioned in the old Hollywood manner by a legion of professional and amateur writers striving to achieve the ultimate blockbuster, the musical ends up being about a nobody who could be anybody becoming a somebody for everybody. The result is generic and perfect—not unlike Reena Spaulings itself, whose many authors create a story in which New York itself strives to become the ultimate collective experiment in which the only thing shared is the lack of uniquenes.

The artist-collective Bernadette Corporation was founded in a night club in 1994. In the beginning the group organized spontaneous, purposeless events in public space. In 1995 they morphed into a fashion label, then a self-publishing company that from 1999 to 2001 published an art magazine called Made in USA. Bernadette Corporation has also produced films, including Hell Frozen Over (2000), and Get Rid of Yourself (2003), as well as exhibits at art galleries and museums throughout the world.

Labzone DAYTRIP

Students are invited to visit the Vidy Theatre in Lausanne to discover a unique architecture in the region and a multidisciplinary work, designed by the artist Max Bill for the 1964 Universal Exhibition. This theatre, which also included a temporary art centre, has remained one of the most innovative stages in European theatre for decades. In the evening there will be a theatre play to see at the theatre.

"Contres-Enquêtes" by Nicolas Stemann.

Nicolas Stemann stages the imaginary encounter between the heroes of these novels and their authors. The German director, now director of the Schauspielhaus in Zurich, takes as his starting point the novel that revealed the incisive writing of Algerian Kamel Daoud to the world, Meursault contre-enquête: the obstinate quest of Haroun, who thinks he is the brother of the Arab killed in L'Étranger. This brother has no name, even though he is the source of Meursault's profound metaphysical reflection on man's place in the world. In this critical homage to Camus, the Algerian novelist constructs an astonishing fiction that reveals the hypocrisies of both Europe and North Africa since independence. With two actors, Nicolas Stemann extends the novel by staging the meeting between Haroun and Meursault, but also between Camus and Daoud. How can this meeting take place today, nearly sixty years after Algerian independence? How does decolonisation still influence the lives of people on both sides of the Mediterranean?

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Labzone DAYTRIP

Les étudiants sont invités à visiter le théâtres de Vidy à Lausanne pour découvrir une architecture particulière dans la région et une oeuvres pluridisciplinaire, pensée par l’artiste Max Bill pour l’exposition universelle de 1964. Ce théâtre qui comportait également un centre d’art pensé de manière temporaire est resté depuis des décennies comme une des scènes les plus innovantes du théâtre européen. Le soir, il y aura une pièce de théâtre à voir au théâtre.

«  Contres-Enquêtes » de Nicolas Stemann.

Nicolas Stemann met en scène la rencontre imaginaire entre les héros de ces romans et entre leurs auteurs. Le metteur en scène allemand, aujourd’hui directeur du Schauspielhaus de Zurich, prend pour point de départ le roman qui révéla l’écriture incisive de l’Algérien Kamel Daoud au monde entier, Meursault contre-enquête : la quête obstinée d’Haroun, qui pense être le frère de l’Arabe tué dans L’Étranger. Ce frère n’a pas de nom alors qu’il est à l’origine de la profonde réflexion métaphysique de Meursault sur la place de l’homme dans le monde. Dans cet hommage critique à Camus, le romancier algérien construit une étonnante fiction qui révèle les hypocrisies tant du côté de l’Europe que du Maghreb depuis les indépendances. Avec deux acteurs, Nicolas Stemann prolonge le roman en mettant en scène la rencontre entre Haroun et Meursault, mais aussi entre Camus et Daoud. Comment cette rencontre peut-elle avoir lieu aujourd’hui, près de soixante ans après l’indépendance algérienne ? Comment la décolonisation influe-t-elle encore sur la vie des uns et des autres, de part et d’autre de la Méditerranée ?